torsdag 25. august 2011

"Kom faen ikke her og dans på mine roser"

En annen type geriljavirksomhet som har bredt om seg de siste åra er geriljabroderi. Astrid Loraas og Mona Pedersen er geriljaledere og har gitt ut boka Geriljabroderi, med den svært lange undertittelen Den sanne beretningen om en folkebevegelse av kvinner og menn som grep til nålen som sitt våpen i kampen for å utbrodere sannheten om sine liv og for å redde broderikunsten fra dydens tyrrani. Hensikten med å drive geriljakrig i broderiets navn, er å få slutt på den klamme og nusselige auraen som klokkestrenger og duker med "Gi oss i dag vårt daglige brød" har. Ifølge Loraas og Pedersen tar de "broderiet ut i verden og bringer verden inn i broderiet". Det som skiller denne formen for broderi fra den tradisjonelle er teksten som blir brodert. Det startet med ordet kødd, sirlig brodert og derfra har det utviklet seg til å bli en folkebevegelse som broderer edder og galle. Noen av mine favoritter er "Jævla fucking kuk helvete", og "drit i fjæra, vis oss kuken!"  Dersom jeg skulle laget et slikt broderi ville jeg skrevet "Kom faen ikke her og dans på mine roser!" Damene har en egen facebookgruppe som jeg anbefaler dere å bli medlem av. Les dessuten deres 9 bud. Det er fornøyelig! Boka har vi naturligvis til utlån i biblioteket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar